Savuke päättää kertomuksen

Olen muodonmuutos,
ruumis kierimässä hiekänjyvällä
Olen valkoinen ohut vana
josta masennus alkaa
Olen viimeinen hiustuppo
päässä vanhan miehen,
 

Mies,
on puhelias mies,
istuu puun lopussa
Hänen jalkansa ovat levällään
perhoset syövät hänen silmiään.

Ja on pieni tyttö,
istuu puun alussa
Hän kokosi jalkansa,
silmänsä,
kätensä,
ja lettinsä
sitten muuttui omenaksi
Omenaksi, jonka varikset söivät.

Varikset
käänsivät silmänsä
sinne, missä ruumiiden vartija istuu.

Mies polttaa 
ja huutaa:
(Emme pysty kävelemään meren päällä
Emmekä juoksemaan taivaan yllä
Olemme kahden sinisen ansassa,
jotka vähitellen puristavat meitä
kunnes pääsemme siitä pois
kuten lapsen sylki
laskeutuu muurahaiskasaan),
 

Muurahaiset;
Minulla ei ole sanaa sanotavaksi muurahaisista,
Olen väsynyt,
kyllästynyt,
eristynyt,
Kävelin ruumiiden vartijan luokse
Halusin pidellä häntä,
tarvitsen hänen kätensä vapauttamaan varikset ja perhoset
ja laittamaan ruusuja jokaisen muurahaisen suuhun

Katsoin häntä,
hänen savukkeestaan kohoaa valkoisia vanoja
Yksi osuu silmääni,
sokaisi minut
ja se oli se sama savuvana,
jossa masennus loppuu.

Käännös: Zoila Forss

Comments

Popular Posts